piątek, 11 lipca 2014

Kruche - marcepan - owoce


Ciasto jakie lubię najbardziej – szybko się pojawia i jeszcze szybciej znika. Znalazłszy przepis ucieszyłam się, że zużyję zalegający od Wielkanocy marcepan, na szczęście jeszcze do spożycia. Jedyne, co zmieniłam w stosunku do oryginalnego przepisu*, to jak zwykle zmniejszyłam odrobinę ilość cukru, wykorzystałam trzy rodzaje owoców, a nie jeden i posypałam wierzch płatkami migdałowymi. Miałam za mało moreli, więc dodałam borówki amerykańskie i poziomki. I to była bardzo dobra decyzja. Gdy wyjęłam ciasto z piekarnika, poczułam taki zapach, że natychmiast pochyliłam się nad blaszką, zamknęłam oczy i tkwiłam tak dłuższą chwilę... Czułam wszystkie zapachy osobno – migdałowe tło marcepanu, słodycz moreli, rześką borówkę i poziomkę – jak garść rozgrzanych słońcem, dojrzałych owoców, zerwanych prosto z krzaczka... Niesamowite wrażenie i niesamowite ciasto!

Składniki:
120 g masła,
100 g cukru,
240 g mąki,
2 żółtka (jajka 0/1),
100 g masy marcepanowej,
8 miękkich moreli,
Garść borówek amerykańskich,
Garstka poziomek,
Płatki migdałowe do posypania.


Włączamy piekarnik, by nagrzał się do 200 stopni, i przygotowujemy formę (20/30 cm, lub okrągłą – 25-28 cm), wykładając ją pergaminem. Wrzucamy składniki ciasta (schłodzone masło, cukier, mąka, żółtka) do malaksera. Miksujemy krótko - do uzyskania konsystencji okruchów. Odkładamy 3-4 łyżki ciasta, resztę wsypujemy do formy, wylepiamy nim dokładnie spód. Na tarce o dużych oczkach ścieramy marcepan, posypujemy nim ciasto. Układamy na wierzchu przepołowione morele (wnętrzem do góry), posypujemy borówkami i poziomkami. Na owoce sypiemy okruszki ciasta i na końcu – płatki migdałowe. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy ok. 30-35 minut.
Studzimy w formie przez 15 minut, następnie przekładamy do wystudzenia na kratkę.

*Na podstawie przepisu z książki „White Plate. Słodkie” Elizy Mórawskiej.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz